Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Nedir?

Fizik Tedavi Nedir?

Kişinin problemine uygun olarak seçilen fiziksel ajanların doğru dozda ve sürede uygulanmasıyla, kasın çalışmasını kısıtlayan ağrı, ödem, enflamasyon, kas sertlği ve kas spazmı gibi sorunların giderilmesinde kullanılır. Bu amaçla en sık kullanılan fiziksel ajanlar infraruj, hot pack, parafin gibi yüzeyel sıcak uygulamalar, ultrason ve kısa dalga diatermi gibi derin sıcak uygulamalar, elektriksel akımlar, masaj ve traksiyondur.

Fizik Tedavi aslında bir anlamda tedavinin temeli değil tamamlayıcı ve yardımcı kısmıdır. Tek başına tam ve kalıcı iyileşmeyi sağlamaktan çok hızlı bir rahatlama sağlar ve ağrıyı giderir. Hastalık öncesi beceri düzeyine ve yaşam konforuna ulaşmak amacıyla daha kalıcı sonuçlar almak ise rehabilitasyon ile mümkündür.

Rehabilitasyon Nedir?

Rehabilitasyon çok geniş kapsamlı bir terim olup sözcük anlamı kaybedilen fonksiyonların yeniden kazandırılmasıdır. Fizik tedaviye göre daha uzun ve hastanın da aktif olarak tedaviye katılımını ve çabasını gerektiren bir süreçtir.

Rehabilitasyon kavramı 1. ve 2. Dünya Savaşlarından sonra oluşan hastalık ve sakatlıkların tedavisi gereksinimi sonucunda Avrupa ve A.B.D. de ortaya çıkmıştır. Türkiye’de ise rehabilitasyon uygulamaları yurt dışına giderek bu yeni alanda eğitim alan değerli bilim adamlarının katkılarıyla daha sonraki yıllarda başlamıştır.

Rehabilitasyon önceleri sadece ‘sakatlıkların tıbbi tedavisi’ olarak tanımlanmaktaydı. Daha sonra bu tanımın kapsamı genişletildi. Hastalıkların ilaç, cerrahi, fiziksel yöntemler ve yardımcı cihazlarla kısmen veya tamamen giderilmesi ve hastanın bedensel, ruhsal, sosyal ve ekonomik bakımdan bağımsızlığının sağlanmasına yönelik yapılan tüm çalışmalara rehabilitasyon adı verildi.

Rehabilitasyon çalışmaları bir tek kişi tarafından değil, bir ekip tarafından yürütülmelidir. Rehabilitasyon ekibi fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı hekim, fizyoterapistler ve gerekli diğer disiplinlerden uzmanlarca oluşturulur.